Alla behöver ju inte veta allt. Säger chefer på tal om att deras medarbetare tycker de har för lite information.
Men tänk om de behöver det! I tider av förändringar behöver alla medarbetare fatta beslut och göra avvägningar som en del av sitt dagliga arbete. Ingen dag är den andra lik. Och då är det ju svårt för chefen att veta vad medarbetaren behöver veta.
För det är ju som Jan Carlzon sa redan för länge sen: Människor som inte har information kan inte ta ansvar. Människor som har information kan inte låta bli.
Men det skapar så mycket oro. Säger chefer när de medvetet döljer saker för medarbetare.
Fast är det inte precis tvärtom? Att det är det systematiska hemlighetsmakeriet som skapar oro. Särskilt som alla vet att det är just sådant som verkligen kommer påverka ens arbetssituation (omorganisationer, flyttar, ändrade arbetsuppgifter etc) som döljs in i det sista.
Personligen tror jag att total transparens är det enda rimliga. Dessutom det enda moraliskt försvarbara. Men jag får intryck av att det är en lite udda ståndpunkt så jag tar tacksamt emot argument både för och emot.