Älska mothugg?

Ingen gillar väl egentligen att få mothugg.
Kritiska frågor kring sådant man är övertygad om är rätt.

Men …

… som ledare behöver du vara smartare än så.
Lära dig hantera självkänsla, ego och andra känslomässiga lustar och olustar.

För du har anställt människor som du (uppenbarligen!) menar kan sina saker.
Du betalar dem för att bidra med sin kunskap, kompetens och erfarenhet.

Så när de gör det – stanna upp och lyssna.

– Ja, precis! Så jobbar jag, säger du som ledare.

Men forskningen säger något annat.

En svensk studie visar att medarbetare ofta upplever att deras återkoppling inte tas på allvar.
De känner sig tystade av en ledning som i sin tur tycker att det är för mycket opposition och brist på respekt för fattade beslut.

Och när medarbetare upplever att överordnade inte uppskattar det de har att komma med, väljer de att vara tysta. Särskilt om tveksamheter och farhågor kring verksamheten.

Häromveckan konstaterade till exempel amerikanska kustbevakningen att olyckan med ubåten Titan – då fem personer omkom – hade kunnat undvikas.
Om Oceangates ledning hade lyssnat på sina medarbetare.

Jag berättar gärna för din ledningsgrupp eller chefsgrupp hur tystnaden ser ut (ja, även hos er), vad ni missar och hur ni kan få veta.

Varför inte boka mig redan till höstens första ledningsgruppsmöte? Eller kick-offen?

#ledarskap #chefer #psykologisksäkerhet #arbetskultur #kommunikation #tystnadskultur #medarbetarskap #företagsutveckling #ledningsgrupp #chefskommunikation

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *