”Jag har dåliga erfarenheter av den här potentiella samarbetspartnern, men …”
”Jag tycker inte att vi pratar om rätt saker på våra ledningsgruppsmöten, men …”
Två exempel bara från den senaste veckan på vad mellanchefer berättar för mig … men som de inte berättar för sin chef.
För när jag frågar om de har berättat för chefen får jag undvikande svar. ”Nja, jag har väl kanske inte sagt precis så där …”
Vilket i klartext betyder att man inte har sagt något till chefen.
Och har man gjort det har det lindats in och förskönats så till den grad att chefen troligen inte har uppfattat budskapet. I alla fall inte så som det var tänkt.
Alla organisationer jag känner till jobbar hårt för att säkerställa kommunikation uppifrån och ner.
Men få (inga?) arbetar aktivt och systematiskt för att viktig information ska flöda åt andra hållet. Nerifrån och upp.
Trots att min masterstudie visar hur mycket viktigt som inte kommer till ledningens kännedom. Att det negativt påverkar både resultat och arbetsmiljö. Även i organisationer där mycket trots allt sägs och som tror sig ha högt i tak.
Jag berättar gärna mer för din ledningsgrupp eller chefsgrupp. Både om hur mycket och vad ni inte får veta – och vad ni kan göra för att faktiskt få veta.
📍Vad sägs om att boka in mig till höstens kickoff eller nästa chefsforum?
#tystnadskultur #ledarskap #mellanchefer #psykologisksäkerhet #organisationsutveckling #beslutsfattande #chefsutveckling