Lojalitet.
Ett ord som ofta förekom i de intervjuer jag gjorde med erfarna mellanchefer om vad de inte säger på jobbet.
Vikten av att vara lojal. Eller snarare – att upplevas som lojal av överordnade. Det blev tydligt att det ofta var två olika saker. Ibland till och med motsatser.
Cheferna beskrev skavet i att behöva välja mellan lojalitet med överordnade – eller med organisationen. Att behöva välja mellan att säga sådant som man tycker borde sägas för verksamhetens bästa … och att vara tyst för att ”det gagnar inte mig att säga” som en av mellancheferna uttryckte det.
Ingen av de intervjuade arbetade för tyranner eller despoter. Ändå – eller kanske just därför – var det anmärkningsvärt hur mycket de valde att inte säga. För i de ständiga övervägandena mellan att säga eller tiga föll valet ofta på tystnad. Och orsaken var osäkerhet om vad som skulle hända om man faktiskt sa.
Det var en ögonöppnare att inse hur vanlig självcensuren är. Hur ofta kompetenta chefer låter bli att hjälpa sina överordnade att se det som är avgörande för verksamhetens framgång.
Som chef bör du därför inte fundera över om självcensuren finns i din organisation (det gör den) utan hur mycket den påverkar era resultat.
Jag hjälper chefs- och ledningsgrupper att ersätta tystnaden med konstruktiva samtal.
Visst vill du att jag kommer till er!?
.
.
Jag arbetar för ett mänskligt arbetsliv och ett bättre #ledarskap. Bättre i bemärkelsen att det får människor att känna en genuin samhörighet med den organisation där de arbetar. Så att de kan och vill bidra bättre till organisationens resultat. #chef och #medarbetare tillsammans!