Lycka är lönsamt

Att det finns data på att medarbetares välmående, trivsel och faktiskt lycka är lönsamt är inte trivialt.

För även om jag inte hör det lika ofta som förr så finns fortfarande föreställningen att medarbetares trivsel på något sätt står i motsats till lönsamhet.

Eller att det i alla fall inte är så centralt. ”Vi är ju inte här för att människor ska ha roligt” är ett inte ovanligt uttalande som fångar detta synsätt.

Det vill säga att det där med trivsel är lite ”nice to have”. Inte fel – men verkligen inte centralt.

Därför är det så värdefullt att det finns hårddata på att det faktiskt ÄR centralt. Att glada och lyckliga medarbetare helt enkelt presterar bättre.



Och att detta visar sig på den så kallade sista raden.
Dvs i ren lönsamhet.

Det finns alltså pengar att tjäna på att leda på ett sätt som gör människor glada och välmående.

Så nu kanske det kan bli ett högprioriterat ledarskapsmål.

Money talks! 💰💰💰

.
.

Jag arbetar för ett mänskligt arbetsliv och ett bättre hashtag#ledarskap. Bättre i bemärkelsen att det får människors att känna en genuin samhörighet med den organisation där de arbetar. Så att de kan och vill bidra bättre till dessa organisationers resultat. hashtag#chef och hashtag#medarbetare tillsammans.

// bilder ur professor Arthur B. Brooks nyhetsbrev om hur man blir lycklig – något han oxå föreläser om på Harvard Business School

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *