Vi tror att vi vet så mycket. Och det gör vi. Men vi använder inte det vi vet.
Och så är det mycket som vi tror. Som vi använder. Problemet är bara att vi tror fel. Att det inte alls är så som vi tror att det är.
Låt mig ta några exempel.
Vi vet att återkommande omorganisationer är en källa till stress och psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Vi vet också att just denna ohälsa har antagit orimliga proportioner. Jag har skrivit om det HÄR. Forskare vid Göteborgs universitet har därför undersökt vad som kännetecknar organisationsförändringar som inte resulterar i psykisk ohälsa. Det visar sig vara tydlighet och delaktighet där just det personliga samtalet mellan chef och medarbetare är det viktiga.
– ”Det räcker inte att chefen för ut budskapet om en omorganisation via arbetsplatsträffar. Chefskap via andra personliga samtal där chefer och anställda möts i mindre grupper eller enskilt är oerhört viktiga för medarbetarna i ett sådant läge”, säger forskaren Stefan Szücs till tidningen Arbetsliv.
Jaha, kanske du tänker. Det är väl inte så revolutionerande.
Nej, det är ju inte det. Det är mer sunt förnuft än raketforskning. Men just därför är det så intressant att det inte är så här det går till. Tydligen. Eftersom så många sjukskrivs av organisatoriska skäl.
Men varför gör vi inte det vi vet – nu också med vetenskapligt stöd?
Kanske för att vi tror att vi faktiskt gör det!
”I Sverige har vi en bild av att vi har kommit väldigt långt när det gäller arbetsmiljö och säkerhet”.
Säger forskaren Hasse Nordlöf vid Högskolan i Gävle till tidningen Arbetsliv. Men enligt honom är den allmänna uppfattningen att vi svenskar är bra på arbetsmiljö felaktig. Hans forskning bekräftar det som även Arbetsmiljöverket säger – att nästan hälften av företagen inte når ända fram.
En forskargrupp från Kungl. Tekniska högskolan har sedan 2010 studerat vad svenska chefer gör och vad det får för effekt. Forskarna har filmat cheferna i deras vardag. Och vad ser de?
Jo, att cheferna inte alls gör det som ger effekt. Att cheferna inte gör det som de själva vill göra. Och att de inte ens gör det som de faktiskt tror att de gör!
– ”Ledarskap sker oftast oplanerat, ostrukturerat, omedvetet, oregelbundet och inkonsekvent”, säger en av forskarna, Simon Elvnäs, i en intervju i tidningen Chef.
Så här skulle jag kunna fortsätta.
Mycket av det som ingår i det vedertagna sättet att leda har inget som helst vetenskapligt stöd. Eller så finns det belägg för att det inte är funktionellt. Men många chefer ”tror” på det i alla fall.
Eller så bara gör de som de har sett andra före dem göra. De har varken tid eller ork att fundera över vad de gör och vilket resultat det ger.
Men ledarskap behöver inte vara ett famlande i mörkret. Eller ett upprepande av ”så som vi alltid har gjort” utan att egentligen ha en aning om ifall det är klokt. Eller i värsta fall trots att vi anar att det kanske inte ger så bra resultat. Nu heller.
Min ambition med enkelhet.se är att sprida vad vi faktiskt vet om hur människor fungerar. Vilket numera är en hel del! Jag vill bidra till att denna kunskap kommer till användning så att det blir lite lättare att vara såväl chef som medarbetare.
Så tack för att du fortsätter läsa, kommentera och tipsar andra chefer.
Det hjälper mig och det hjälper andra.