En mängd undersökningar – trovärdiga sådana – visar att problemet med oengagerade medarbetare är stort. Ta till exempel Gallup som kan det här med undersökningar. Ovan ser du deras bild av svenska medarbetare.
Men när jag visar den för chefer blir de flesta förvånade. De känner inte alls igen sina medarbetare. Ibland blir de till och med arga. Vad är det jag står och påstår!?
Precis som Gallup tror jag att det är ledarskapet som är skälet till att det ser ut som det gör. Därför behöver sättet som chefer leder på förändras. Men det kommer ju inte hända så länge chefer vägrar ta till sig information om hur de får sina medarbetare att agera.
Så hur kan vi få chefer att se problemet?
Låt oss prova att vända på det. Tänk inte på dina medarbetare utan tänk på andra organisationers medarbetare. De medarbetare du möter som kund.
Är det inte slående hur extremt sällan du bemöts på ett sätt som du skulle beskriva som fantastiskt!? Är det inte i ärlighetens namn det medelmåttiga och ljumma som överväger. Medarbetare som gör sitt jobb … men lite så där pliktskyldigt.
Trist i sig för alla inblandade. Men problematiskt på ett helt annat sätt för dig som chef.
Du har ju ett resultatansvar. Och på grund av oengagerade medarbetare ligger din leverans långt under potentialen.
Ett exempel kanske förtydligar vad jag menar.
Jag handlar aldrig hos det stora postorderföretaget men en bloggare hade lockat mig dit för att köpa en viss blus. Jag lägger den i varukorgen och en ruta poppar upp där jag erbjuds 50 procent rabatt om jag registrerar mig. Trevligt, tänker jag och knappar in alla mina uppgifter.
Men väl klar med det visar det sig att rabatten inte är 50 procent utan lägre. Utan någon förklaring. Och så får jag veta att den inte gäller för ”vissa varor”. Så klart inte den blus jag vill köpa.
Nu blir jag lite negativ så jag struntar i att köpa blusen och mailar företaget. Jag berättar om min upplevelse och ber dem att ta bort mig ur deras register.
Vilket den oengagerade medarbetaren vänligt meddelar att de ska göra.
Men vaddå oengagerad? kanske du tänker. Hen gör ju det jag ber om! Är det inte bra?
Nej, det är typiskt oengagerat. Det är ju inte att bli borttagen ur kundregistret som är det jag helst av allt vill. Det jag ville var ju att köpa en snygg blus!
Vilket den engagerade medarbetaren så klart hade förstått.
Den engagerade medarbetaren hade svarat att har de lovat mig 50 procent rabatt så ska jag få det. Antingen på den blus jag önskade (jo då, allt går med lite god vilja). Eller föreslagit några liknande plagg.
Troligen hade jag nappat. Troligen hade jag låtit dem behålla mina uppgifter i sitt register. Så att de hade kunnat marknadsföra sig till mig igen. Och sålt några saker till.
Skillnaden mellan engagerade och oengagerade medarbetare är tydlig. Nöjd kund och pengar i kassan. Eller ingen kund och inga pengar i kassan.
Varför vill inte chefer se och förstå detta? Och på så sätt öppna upp för att kunna göra något åt det?