Många ledare lyfter vikten av att våga göra fel, för fel lär man sig av. Ändå är det väldigt vanligt att människor som gör ett misstag skäms och gör sitt … Läs mer
Tillbaka till kontoret
Många organisationers ledningar har bestämt att alla ska tillbaka till kontoret. Och motiveringarna är oftast en variant på följande: ”Spontana möten och informella samtal på kontoret leder till ökad kreativitet … Läs mer
Får chefer skämta?
Är det OK att skoja när man är chef? Dra ett skämt? Ja, humor är en tillgång. Även för chefer. Men som alltid behöver chefen tänka till lite extra. Chefen … Läs mer
Ekvation för tillit
Läste i tidningen Chef om numera pensionerade Harvard Business School-professorn David Maisters ekvation för tillit. Enligt honom byggs tilliten upp av tre faktorer: • trovärdighet (i vilken grad människor upplever … Läs mer
Fredagsreflektion
Här kommer lite input till din fredags-reflektion (för visst avslutar du arbetsveckan med att sätta dig en stund med papper och penna och reflekterar en stund?) Vid en första anblick … Läs mer
Mänskligt arbetsliv
I dagens Dagens Nyheter läser jag att ”soft girl” är en av årets trender. En ”antites till girlbossande samt en reaktion på karriärhets och stress”; ”en fräsch protest mot ett … Läs mer
Citat om chefers villkor
Mot bakgrund av de kontinuerligt stigande långtidssjukskrivningarna bland chefer intervjuade jag en facklig representant vid en av Sveriges största myndigheter om chefers arbetsvillkor. Och hen kopplade den utvecklingen till att … Läs mer
Chefers arbetsförhållanden
Att dagens arbetsliv präglas av högt tempo och ständigt ökande krav har väl inte undgått någon. Och en extra utsatt grupp för denna förändring är första linjens chefer och mellanchefer. … Läs mer
Men vad händer med engagemanget?
Det här är ett modigt drag.Kanske till och med dumdristigt.För en svensk arbetsplats utan kaffe … ? Jag var med och anordnade en nationell konferens för några år sedan. Temat … Läs mer
All stress är inte lika
Stress behöver inte nödvändigtvis bero på att du har för mycket att göra. Det kan lika väl bero på att du inte vet hur du ska prioritera. Eller att det … Läs mer