Tillbaka till förut?

När jag hör chefer beordra en återgång till arbetslivet så som det var före pandemin tänker jag att det är mer än lovligt tondövt. Och när jag hör det motiveras med att det är där vi möts och byter idéer och är kreativa blir jag bara så trött. Vem tror dom att dom lurar?

Vi vet ju alla hur det är på kontoret. Vi har faktiskt varit där. Jättemycket. Vi har för länge sen upptäckt att det inte räcker att stoppa in folk i samma byggnad för att det ska hända magi. På de allra flesta arbetsplatser händer inget åt det hållet.

Och jag funderar över hur chefens ord tas emot av hens medarbetare. Av de människor som slog knut på sig själva för att få jobbet att funka från köksbordet, garderoben eller var de nu lyckades rigga upp ett kontor när pandemin kastade oss ut i det okända. Jag tänker att ett stort tack till alla hade varit på sin plats.

För mycket blev onekligen knöligare. Men människor var helt fantastiska. På egen hand och tillsammans klurade de ut hur de kunde fortsätta sköta sitt jobb. Och trots att det inte finns så många studier att tillgå ännu, har jag läst att flera indikerar att produktiviteten till och med gick upp. Det blev alltså mer gjort när människor jobbade hemma under pandemin. I motsats till många chefers pre-pandemifantasier.

För bortsett från den mindre glamorösa inramningen tyckte många att det faktiskt gick bra att jobba så här. När de väl hade hittat in i det. Och sakta men säkert upptäckte människor att det hade sina fördelar också. Inte minst för att vardagspusslet inte längre kändes som att det hade 10 000 bitar. Barnen, hunden, maten, tvätten … Plötsligt funkade livet.

Det blev så tydligt för många att det inte var dem det var fel på. Att det inte var deras oförmåga som gjorde att vardagen hade gnisslat. Utan att felet är att arbetslivet fortfarande är designat som om alla har en hemmafru.

Så vad händer nu? När tondöva chefen och medarbetaren med många nya erfarenheter ska mötas igen. Inte bara efter en semester utan efter en lång och händelserik pandemi.

”The great resignation is coming” twittrade management-professor Anthony Klotz. En tweet som fick enorm spridning. För många är ganska osugna på att gå tillbaka till arbetslivet så som det var före pandemin.

Nu när de vet att man inte måste vara på en viss plats en viss tid för att göra ett bra jobb. När de vet precis hur mycket den myten kostar dem i livskvalitet. Och när de har fått uppleva hur det skulle kunna vara i stället.

Min gissning är att det på kort sikt inte kommer hända något särskilt dramatiskt. Merparten av de som beordras tillbaka av chefer som vill gå tillbaka till arbetslivet före pandemin kommer att gå tillbaka. Vilket kommer inge dessa chefer en bedräglig känsla av att inget har hänt.

Men det har ju hänt massor. Och på andra arbetsplatser kommer man att lägga tid på att ta in alla de nya lärdomarna. För att sakta men säkert börja designa ett annat arbetsliv. Kanske först i det lilla genom att låta människor styra mer vad gäller när, var och hur de arbetar. Och på längre sikt börja öppna upp för att ifrågasätta alltmer av det vi har fått för oss kring hur vi leder och organiserar arbete. Med målsättningen att vara en så attraktiv arbetsplats för människor som vill ha ett liv som hänger ihop.

Sakta men säkert kommer därför de förstnämnda cheferna och arbetsplatserna börja förlora medarbetare till de senare. De kommer gå en och en. Men det kommer vara de duktigaste och mest kompetenta som lämnar skeppet först.

För människor pratar med varandra om hur man har det. Man delar glädjeämnen och frustrationer. Och man litar alltid mer på vad bästa kompisen säger om dig än på din copytext om vilken härlig arbetsgivare du är.

Det är därför jag alltid råder chefer och ledare att fundera över vad deras medarbetare säger till sina vänner över middagsbordet en lördag kväll.

Där och då är det sanningens minut.

.

.

Jag arbetar för ett #mänskligtarbetsliv och #bättresättattleda. Bättre i bemärkelsen att det får #människor att känna en genuin samhörighet med de #organisationer där de arbetar. Så att de kan och vill #bidrabättre till dessa organisationers #resultat och #utveckling. Nytt #ledarskap fungerar bättre än #business #asusual #omoderntledarskap #detgårvisst #tillsammans

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *