Det mjuka är det hårda

Helt okej är ju inte alls okej.

För när värde skapas av människors engagemang (läs: nu för tiden) räcker det inte med sån där lite halvljummen trivsel.

Det räcker faktiskt inte alls.

För trivsel är en förutsättning för engagemang. Och engagemang är det som skapar allt det som din organisation och du som ledare kan vilja åstadkomma.

Enligt Gallups undersökningar (och Gallup kan man lita på när det gäller undersökningar) har organisationer med stor andel engagerade medarbetare:

  • 21 % högre lönsamhet
  • 20 % högre försäljning
  • 10 % nöjdare kunder
  • 40 % färre kvalitetsproblem
  • 41 % lägre frånvaro
  • 59 % lägre personalomsättning

Engagemang ger alltså rejält mycket mer pengar in, och ordentligt mycket färre pengar ut. En riktigt bra affär alltså. Plus att denna business blir långsiktigt hållbar då såväl kunder som medarbetare är lojala och väljer att stanna kvar.

Tänker du fortfarande på trivsel och engagemang som ”mjuka” värden? Och att de faktiskt behöver stå tillbaka för de viktiga ”hårda” värdena som t ex lönsamhet?

Då bör du tänka om.

För det är som legendariske Pepsi-chefen Roger Enricos lär ha sagt:

The soft stuff is the hard stuff.

.
.

Jag arbetar för ett #mänskligtarbetsliv och #bättresättattleda. Bättre i bemärkelsen att det får #människor att känna en genuin samhörighet med de #organisationer där de arbetar. Så att de kan och vill #bidrabättre till dessa organisationers #resultat och #utveckling. Nytt #ledarskap fungerar bättre än #business #asusual #omoderntledarskap #detgårvisst #chef #medarbetare #tillsammans

Tabellen i bilden är klippt ur tidningen Chefs januarinummer, undersökning gjord av Workspace Recruit/Yougov och klottret på bilden mitt eget ☺️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *