Kultur är allt som vi uppmuntrar, men också allt som vi tillåter.
Läs meningen igen. Och fundera över hur mycket av det som händer eller inte händer i en organisation som kan spåras tillbaka till just kulturen.
Kulturen i sin tur kan till stora delar spåras till högsta ledningen. VD är alltså en stark kulturbärare och kulturskapare. Och vad betyder detta för dig som VD eller hög chef?
Det betyder att du behöver tänka ett steg längre. Minst.
Fundera över hur det du säger uppfattas och vad det kan ge för konsekvenser. Om du nästan bara pratar pengar kommer dina medarbetare tro att du vill att de ska prioritera detta över allt annat. Och då finns det en risk att etiska gränser passeras och hörn rundas i syfte att vara dig till lags. Inte för att du har bett om det eller ens godkänt det. Men det var vad de hörde. Att det var pengarna som var det viktigaste. Allt annat var sekundärt och därmed möjligt att offra.
Det betyder att du behöver tala om alla de värden som ska värnas. Alla.
Se till att du regelbundet – både internt och externt – talar om alla de värden som du vill ska värnas. Och se till att du gör det på ett trovärdigt sätt. Medarbetare är fenor på att uppfatta när du menar vad du säger och när du säger saker bara för att de låter bra. Vilka värderingar som bara är pappersprodukter och vilka som verkligen gäller.
Det betyder att du behöver vara tydlig med att ni är noga med vad ni säger utåt.
Om ni går och tar en position på något sätt, se till att ni verkligen gör det ni säger att ni gör. Eller egentligen så här: det människor tror att ni gör, givet hur ni pratar om det. Var tydlig i din interna kommunikation kring att ni inte ska slira i er externa kommunikation. Antyda saker som inte stämmer. Ge en skönare bild av hur saker är. Se till att dina medarbetare vet att din önskan är att ni i alla lägen säger vad ni gör och gör vad ni säger.
Det betyder att du behöver sätta dig in i de positioner företaget tar.
Följ upp det ni går ut och säger. Ställ kritiska frågor internt. Fråga om ni kan backa upp det ni säger om ni får kritiska frågor. Be också att få konkreta bevis. Nöj dig inte med svepande formuleringar utan gör dig känd som någon som förväntar sig att påståenden backas upp av fakta. Eller att man är tydlig med att man faktiskt inte vet. Ännu.
Det betyder att du behöver stå för allt ni har gjort. Allt.
Som VD har du det yttersta ansvaret för allt som görs och allt som inte görs. Och som därför ska ta emot både ros och ris. Vilket blir bra mycket enklare om du har följt råden ovan. Men oavsett behöver du fronta kritiken. Svara på de svåra frågorna (ja, du får ha med interna experter som hjälper dig). Möta de pålästa journalisterna. Vara ärlig och transparent. Inte slingra dig eller blanda bort korten.
Det betyder att du kan behöva göra en pudel.
Berätta att ni har gjort fel, be om ursäkt och på ett trovärdigt sätt lova att göra bättre framöver. Visst, du kan också bita ihop och hoppas att det hela blåser över. Ibland gör det ju det. Men allt oftare gör det inte det. Och nästa gång ni blir påkomna finns allt kvar (sociala medier, du vet) och det blir ännu värre.
Mitt bästa råd är att det verkar dumt att chansa. Gör om och gör rätt.
.
.
Jag arbetar för ett mänskligt arbetsliv och ett bättre #ledarskap. Bättre i bemärkelsen att det får människor att känna en genuin samhörighet med den #organisation där de arbetar. Så att de kan och vill bidra bättre till organisationens resultat. #chef #medarbetare tillsammans!