Going through the motions

Vet inte vad det är för studie som jag har tagit citatet i bilden ifrån, men resultatet stämmer väl överens med andra studier. Till exempel Gallups globala studie av medarbetarengagemang, där varannan person svarar nej på frågan om man vet vad som förväntas av en på jobbet.

Det betyder att många (merparten?) går till jobbet och gör det som på engelska kallas ”going through the motions”. Man gör det men brukar göra. Och man kanske gör det bra. Men utan en genuin förståelse för varför man är på jobbet.

Vilket gör att man får svårt att avgöra om det man gör är det rätta att göra. Eller om man borde göra annat. Och det påverkar oxå engagemanget. Man kanske trivs … men ofta med kollegor och sammanhanget. Inte nödvändigtvis med det syfte man fyller. För det har man inte helt klart för sig. Och man har inte pratat ihop sig om det med kollegorna.

Så nu när vi vet att värde skapas av människors engagemang, ser den kloke chefen att här finns utrymme för förbättringar.

Hur då? Jo, genom samtal kring varför man gör det man gör det man gör. I det stora och i det lilla.

Där alla medarbetare är med och får möjlighet att förstå just sitt uppdrags relation till det övergripande syftet.

Detta är något jag brukar coacha chefer i men oxå hjälpa dem att på plats leda dessa samtal.

Hör gärna av dig om du vill prova!

☀️

.
.

Jag arbetar för ett mänskligt arbetsliv och ett bättre #ledarskap. Bättre i bemärkelsen att det får människor att känna en genuin samhörighet med den #organisation där de arbetar. Så att de kan och vill bidra bättre till dessa organisationers resultat. #chef  #medarbetare #tillsammans

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *