Sitter på en restaurang i skärgården och ser vuxna människor gå runt i skogen och göra pilbågar av pinnar. Kick-off, gissar jag. Och himlar lite med ögonen inombords.
Jag är i grunden ganska kritisk till dessa tilltag. De jag har upplevt har haft väldigt liten koppling till det dagliga arbetet. Inte ens arrangörerna brukar veta vad de egentligen vill få ut.
Förutom att man ska ha roligt tillsammans. Vilket jag också reagerar negativt på.
För vad säger man om arbetet när man behöver göra något så väsenskilt för att ha roligt?
Men så tänker jag att man faktiskt kan tänka precis tvärtom!
Att det kan finnas ett värde i att göra saker även om man inte kan sätta fingret på nyttan. Att samarbete i nya konstellationer kring ovana uppgifter under lättsamma former kan vara precis det som behövs för att lyfta arbetsgruppen till nästa nivå.
Mänsklig utveckling är ju så komplex och långsiktig.
Dessutom är ju jag den första att förespråka lärande över alla möjliga gränser.
Är just nu uppfylld av storheten i fotografen Sam Abells råd om hur man tar bra bilder. Sam har tagit hela två av National Geographics genom tiderna 50 bästa bilder. När han ger råd om fotografering, ja då lyssnar man.
Så ta en kopp kaffe och hör honom berätta hemligheten bakom en bra bild. Och historien om hur en av hans mest episka bilder kom till.
Tillbaka? OK, så då vet du hemligheten. Att noga komponera bakgrunden och sen invänta att motivet kliver in i bilden.
Compose and wait.
Nu är jag ingen fotograf men jag tänker att detta är så mycket mer än ett bildtips. Det är ett livsråd! För vad mer kan man göra i livet än ”compose and wait”?
För att inte tala om vilken klockren sammanfattning det är av vad det innebär att vara en ledare.
Ditt uppdrag som ledare är att skapa förutsättningarna. Att sätta scenen. Och sedan tålmodigt vänta in att dina medarbetare kliver in och skapar magi.
Så jag slutar himla med ögonen och tänker att det där med kick-offens vara eller inte vara kanske inte är så entydigt. Den kan ju vara en viktig del av en ledares komposition.
Men just därför bör kick-offen noga tänkas igenom. Inte göras på rutin, för att man brukar göra så eller för att alla andra gör.
Så komponera med omsorg. Skapa den bästa bakgrunden för dina medarbetare. Nöj dig inte med något mindre. Och ta sen ett kliv tillbaka och invänta att de intar scenen.
Compose …. and wait.