Andreas Miller är förbundsordförande på Sveriges chefsorganisation Ledarna. Vilket gör mig alldeles extra nedslagen när jag läser hans blogginlägg med rubriken: Nej– jag kan inte ta hänsyn till att du skaffat hund. Att jobba hemifrån är ingen rättighet!
I det berättar han om en fika med ”en framgångsrik chef” där de båda hade ondgjort sig över distansarbetet och ”alla dess negativa konsekvenser”. Och de verkade ha enats om att det nu var dags att sätta ner foten och säga ifrån.
”- Visst, vi har drivit verksamheten digitalt och det har rullat på men innovationen och den kreativa processen har stannat av.” Andreas citerar den framgångsrike chefen. Och ironin i detta uttalande går dem båda spårlöst förbi.
För är det något som har karaktäriserat de senaste två åren så är det hur kreativa och innovativa människor har varit för att få allt att fungera. Till skillnad från vardagen på kontoret.
För det är ju inte sant det där som chefer säger; att det blir så magiskt kreativt och innovativt så fort vi kommer samman på kontoret. På dom flesta kontor och i de möten som sker där händer inget som ens påminner om magi.
Min bild är att det där pratet om innovation och kreativitet är ett sätt för vissa chefer att dölja sitt kontrollbehov. De känner sig lite osäkra i sitt ledarskap och när medarbetarna inte är på kontoret blir det jobbigt för chefen. Hen behöver se medarbetarna för att känna sig trygg med att de faktiskt arbetar.
”Inte nog med det”, skriver Andreas vidare. ”Hen upplever att de två åren på distans har börjat odla fram en ny norm att chefen ska visa hänsyn för alla tänkbara familjesituationer.”
Vilket hen – den framgångsrike chefen, alltså – verkar tycka är helt galet, för hen säger enligt Andreas ”- Stopp och belägg. Jag är chef för en verksamhet … Jag tänker inte och jag kan inte ta hänsyn till alla hundar och husköp.”
Chefen låter lite kränkt i sitt ledarskap. Går i baklås och blir trotsig. Det är väl ändå chefen som ska få bestämma! Hen vill helt enkelt inte behöva tillmötesgå medarbetarna och alla dessa nymodigheter.
Och det är här det går riktigt snett.
Gary Hamel, en av världens främsta managementtänkare, pratar ofta om att värde i dag skapas av medarbetares engagemang. Vilket undersökningsföretaget Gallup belägger med gigantiska mängder data. Organisationer med engagerade medarbetare verkar lyckas bättre med i stort sett allt. Försäljning, lönsamhet, kundnöjdhet, produktionskvalitet, personalomsättning, frånvaro … you name it.
Utmaningen för chefer är att människors passion, initiativ och kreativitet inte går att beordra. Gary Hamel kallar detta för gåvor som medarbetare väljer om de vill ta med sig till jobbet. Eller inte.
Troligtvis inte. För många chefer har likt Andreas och hans chefskompis inte hängt med här.
Gallup gör vart fjärde år en global kartläggning av medarbetarengagemang och resultatet är genomgående nedslående. Endast cirka 15 procent av medarbetarna är engagerade på det värdeskapande sätt Gary Hamel pratar om. Resten är det inte.
Och Gallups förklaring är just ledarskapet. Vilket ju är helt logiskt.
För om chefen säger: ”Nej – jag kan inte ta hänsyn till att du har skaffat hund. Att jobba hemifrån är ingen rättighet!”
Är det ganska förutsägbart att medarbetaren tänker: ”Nej chefen – jag kan inte ta hänsyn till att du inte har hängt med i utvecklingen. Engagerade medarbetare är ingen rättighet!”
Och visserligen kommer in till kontoret. Det där som går att beordra.
Men sparar det där härliga och värdeskapande – passionen, kreativiteten och initiativet – till någon som har gjort sig förtjänt av dem.
…
Lästips: Omodernt ledarskap – det är nya tider nu. En bok för chefer som vill ha alla de resultat som bara kommer med genuint engagerade medarbetare.
.
.
Jag arbetar för ett #mänskligtarbetsliv och #bättresättattleda. Bättre i bemärkelsen att det får #människor att känna en genuin samhörighet med de #organisationer där de arbetar. Så att de kan och vill #bidrabättre till dessa organisationers #resultat och #utveckling. Nytt #ledarskap fungerar bättre än #business #asusual #omoderntledarskap #detgårvisst #chef #medarbetare #tillsammans