Den dagliga att göra-listan är ett svårslaget sätt att planera sin dag. Men den kan vara så mycket mer.
Ett riktigt bra tips är därför att du sparar dina att göra-listor. Och att du med jämna mellanrum läser igenom dem.
Redan några få listor kommer ge dig en förbluffande tydlig bild av hur du använder din tid.
Så vad ser du?
- Är du i detaljer … eller i helhet och överblick?
- I det operativa … eller i det strategiska?
- I det praktiska görandet … eller i skapande av förutsättningar för andras görande?
- Här och nu … eller i framtiden?
Om du är chef, och ser att du inte lägger merparten av din tid på att göra dom där strategiska chefssakerna … så gör du inte det som skapar maximalt värde. Det värde som bara just du med just ditt uppdrag och mandat kan göra. Det där som dina medarbetare och din chef behöver att du gör.
Jag hoppas att du vill göra detta lilla enkla experiment med dina gamla att göra-listor. För jag vill gärna veta hur det gick. Vad du såg och vad övningen gav dig.
Och så finns jag här om du behöver ett bollplank kring det du såg att du gör, om du borde göra annat, vad det skulle kunna vara och hur du får till det.
.
.
Jag arbetar för ett mänskligt arbetsliv och ett bättre #ledarskap. Bättre i bemärkelsen att det får människor att känna en genuin samhörighet med den #organisation där de arbetar. Så att de kan och vill bidra bättre till organisationens resultat. #chef #medarbetare tillsammans!