24 saker att sluta göra

Jag är väldigt glad över att så många chefer tycker om min bok Omodernt ledarskap. För det är ju för att hjälpa dem som jag har skrivit den.

Cheferna undrar ofta om jag har några konkreta tips på hur de kan leda bättre. Men många säger samtidigt att de inte har tid eller ork med ytterligare en sak att göra.

Därför har jag under december fram till jul gett ett konkret tips om dagen till den chef som vill leda mer modernt.

Och alla tipsen handlar om saker du som chef bör sluta göra.

Så varsågod!

Från mig till dig, chefen!

24 steg till en mer avkopplande julledighet (för det kommer finnas andra som också tar ansvar för verksamheten)

Och eftersom tipsen inte alls handlar om julen så passar de lika bra att göra när som helst på året.

Så välj det som känns mest relevant. Viktigt. Akut. Det som kommer spara mest tid åt dig. Det du är mest nyfiken på vad det kommer ge. Det som känns roligast att prova. Eller det som känns enklast att göra.

Och så fortsätter du så. Ett eller ett par tips i taget.

För att leda lättare OCH få alla de resultat som bara kommer med genuint engagerade medarbetare.

  1. Sluta prata så mycket.
  2. Sluta sätta agendan för din grupps veckomöten.
  3. Sluta svara på alla dessa frågor.
  4. Sluta försöka jobba i kapp på din lediga tid.
  5. Sluta jobba på söndagar.
  6. Sluta prata om verksamheten så där överdrivet.
  7. Sluta försvara, förklara, förneka och bagatellisera.
  8. Sluta sköta medarbetarnas relationer.
  9. Sluta bestämma vad dina medarbetare behöver veta.
  10. Sluta ta på dig att renskriva material från gemensamma möten.
  11. Sluta försöka jobba i kapp på din lediga tid.
  12. Sluta jobba på din fritid …… blir ju lite tjatigt att läsa igen, jag vet.
  13. Sluta gå på alla dessa möten.
  14. Sluta planera dina medarbetares tid.
  15. Sluta attestera tidrapporter.
  16. Sluta med tidrapporter.
  17. Sluta boka upp all din tid.
  18. Sluta undvika det du vet att du borde göra.
  19. Sluta hoppa över kompetensutvecklingen.
  20. Sluta störa dina medarbetare.
  21. Sluta peppa dina medarbetare.
  22. Sluta fråga dina medarbetare om sånt som de ännu inte kan veta.
  23. Sluta hålla masken.
  24. Sluta begränsa utvecklingen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *