Vad har effektiva ledare gemensamt? Effektiva i bemärkelsen att deras verksamheter ”levererar”. Goda affärsmässiga reslutat, hög lönsamhet, tillväxt och sånt.
Jo, de allra mest effektiva ledarna har alla hög så kallad emotionell intelligens.
Emotionell intelligens (EQ) handlar om känslor, relationer och social kompetens. Begreppet myntades av Daniel Goleman någon gång i slutet av förra seklet. Och sedan dess har det hunnit forskas en hel del på detta.
Enligt Daniel Golemans egna studier av effektiva ledare är emotionell intelligens dubbelt så viktig för resultatet som t ex IQ och andra kompetenser. Och ju högre upp i organisationen man kommer, desto viktigare blir det.
För de allra högsta nivåerna förklaras nästan 90 procent av skillnaderna mellan de effektiva och de medelpresterande ledarnas verksamhetsmässiga resultat med skillnader i emotionell intelligens.
Det mjuka … verkar alltså vara det hårda!
Vilket vänder upp och ner på en hel del av vad vi har fått för oss om ledarskap.
Men det fina är att detta med EQ går att lära sig. Jag berättar hur i en-dags-kursen Bästa medarbetarsamtalet! Anmäl dig själv eller tipsa en chef som du tror skulle ha nytta av den.